fotó: Éles Balázs
A tanulmányaimat tekintve a Magyar Iparművészeti Főiskola Mesterképző Intézetében tanultam grafikát, tehát elsősorban grafikusnak, illusztrátornak tartom magam. Szerencsére azonban nem csak a könyvek sík lapjain, hanem olykorbábszínházi előadások élő terében is foglalkozhatok a mesékkel, hiszen legnagyobb örömömre ilyen tervezési feladatok is megtalálnak. A szokásos könyvillusztrációs tevékenység mellett kimondottan üdítő mindig egy-egy ilyen bábos megbízás. Sajnos szcenikát soha nem tanultam, ám amikor fiatal koromban báb- és díszlettervezési feladatokat kaptam a Kolibri Színház néhány előadásához, a fiatalokra jellemző lendülettel vetettem bele magam a munkába, és eszembe sem jutott az a “kis” hiányosságom, hogy én ehhez nem értek… Érdekes módon azonban, amikor jó húsz év elteltével ismét egy bábszínházi tervezési munkát kaptam, immár érettebb fejjel teljesen inamba szállt a bátorság, és azonnal az jutott eszembe, hogy én ehhez nem értek! Hogyan is tudnám egy profi rajzokhoz szokott műhely elvárásainak megfelelően megrajzolni a terveket? Hosszú hetekbe telt, amíg levetkőztem a görcsös gátlásaimat, és végre meg tudtam tervezni annak az előadásnak a látványát, amely látvány egyébként teljesen kész volt a fejemben, hiszen a saját mesekönyveim, a “Lenka” és a “Palkó” című kötetek történetét vitte színpadra a zalaegerszegi Griff Bábszínház. A látvány végül pontosan olyan lett, amilyennek szerettem volna. Ez a fajta görcsös hozzáállás viszont soha nem fordult elő, amióta az Álomzug Társulással dolgozom. Kriszta végtelen szerénysége okán kevesen tudják róla ugyanis, hogy sok esetben saját maga készíti az előadásainak a csodaszép bábjait. Ha vele dolgozom, nem kell szigorú és precíz műhelyrajzokat készíteni elöl-, hátul-, oldal-, alul- és felülnézetből! Nem kell, mert ő csak ránéz a mesekönyvekben megjelent illusztrációimra, és akkor is pontosan tudja, hogy hogyan kell megvarrni egy figurát, ha annak csak egy kis részlete látszik a rajzon. Hihetetlen öröm egy illusztrátor számára, ha a könyvben megálmodott látványvilág megelevenedik a bábszínpadon. Ha pedig nem csak rajzolója, hanem szerzője is az adott mesekönyvnek, az dupla öröm!
Az Álomzug Társulással eddig három produkción dolgoztunk együtt:
Az Üveghegyen túl – Avagy A tengerlépő cipő (népmese)
A tündér csizmája (szerző: Gimesi Dóra)
Álomcirkusz (szerző: Szegedi Katalin)